Je kent ze wel, het zijn meestal gesprekken die je eindeloos uitstelt. Het gesprek met die collega over zijn aandeel in jullie project, de input waarop je nog steeds wacht of het gedrag waar je je, zelfs in thuis isolatie, aan stoort!
De afgelopen weken ging het eigenlijk prima. Collega’s zaten in hetzelfde schuitje, alles liep anders dan normaal en er was veel begrip voor elkaar. We stelden die lastige gesprekken even uit. Zo belangrijk was het niet, al suddert de irritatie door. En komen er nieuwe irritaties bij. Want waarom belt die collega altijd in wanneer de meeting al is begonnen? Waarom heb jij die informatie niet gekregen en zij van Finance wel? Je wilt dit eigenlijk wel bespreken.
Maar ja, kan dit wel online?
Au! Feedback doet pijn
‘Gedrag bespreekbaar maken’ is een mooie term voor ‘kritiek hebben op’ – in ieder geval, zo voelt het voor de ander. Het doet pijn!
Onze hersenen activeren hetzelfde gebied als wanneer we fysieke pijn hebben. We voelen ons afgewezen. Automatisch roept dit negatieve reacties op en maakt ons lichaam cortisol aan. Je bent klaar voor actie. Hoe? Grofweg reageren we op drie manieren:
1. Je gaat hard werken om de afwijzing ongedaan te maken.
2. Je wordt boos.
3. Je laat het over je heen waaien/ reageert passief.
Dat zijn niet de reacties waarop we hopen. Sterker nog: het is vaak de reden dat we deze gesprekken uitstellen. Belangrijk is om te realiseren dat we de ander dus altijd pijn doen als we gedrag bespreekbaar maken. Online en offline maakt hierbij geen verschil.
Nu kan je ervoor kiezen om dan maar geen feedback te geven.
Als het jou lukt om je daarbij goed te blijven voelen, mail ons hoe je dat voor elkaar krijgt. De meesten van ons zullen moeten accepteren dat feedback geven en gedrag bespreken nu eenmaal pijn doet. Bij de ander én bij ons.
Wat kan je dan doen?
Het belangrijkste wat je kan doen is onze hersenen gerust stellen. Hoe?
Door aandacht te geven aan je goede intentie en aan de ander. Geef aan waarom het voor jou belangrijk is en wat het betekent als je het samen kan oplossen. En betrek de ander positief, laat merken dat je de ander niet afwijst als persoon.
Het kan helpen als je een script maakt met je collega’s hoe je met elkaar irritaties bespreekt. Je kan dit script zelfs een naam geven. We stellen onze hersenen daarmee gerust. En daardoor kan je echt luisteren naar elkaar.
Benieuwd hoe je het gesprek op een prettige manier kan voeren?
Dat lees je in een volgende blog. Of neem contact met ons op, wij helpen je graag.